.: بي تو ميميرم :.

 
بخل و چانه زدن و ولخرجی
نویسنده : غریبه - ساعت ٥:۳۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٧ فروردین ،۱۳۸۳
 

سلام ...از همه ی دوستای خوبم که ميان نظر ميدن و منو با نظرات پر از محبتشون دلگرم به ادامه کار می کنند خيلی خيلی ممنونم... و اما مطلب جديد(اقتصاد و خانواده)... 

 

بخل و خساست:         (احاديث از کتاب ميزان الحکمه)

 

1606- امام صادق(ع)  : بخیل کسی است که مالی را به ناروا بدست آورد و آن را بیجا خرج کند.

 

1607- پیامبر خدا (ص): بخیل واقعی کسی است که از پرداخت زکات واجب مال خود سرباز می زند و از بخشش به قوم و خویشان خود دریغ می ورزد و در جز این موارد ولخرجی می کند.

 

1608- تمام کاظم(ع): بخیل کسی است که در پرداخت آنچه خدا بر او واجب کرده است بخل ورزد.

 ( خرج کردن بايد برای خدا و در راه خدا باشه...حتی اگر ثروتی حلال از خودمون داشته باشيم...نسبت به طريقهء خرج کردن اون مسئوليم...کلاً همهء کارهای ما بايد برای خدا و در راه خدا باشه...در اين رابطه يه قضيه عجيب از حضرت سلمان و ابوذر نقل شده..اگر کسی خواست بش بگم برام آفلاين بزاره)

 

1609-پیامبر خدا(ص) : مردان چهار گروهند: بخشنده... بزرگوار... بخیل... فرومایه.

بخشنده کسی است که:می خورد وبه دیگران  می خوراند.

بزرگوار کسی است که:خود نمی خورد و به دیگران می خوراند.

بخیل کسی است که: می خورد و به کسی چیزی نمی دهد.

فرومایه کسی است که: نه خود می خورد و نه به دیگران می خوراند.

 

1616-امام علی(ع): بخیل ترین مردم کسی است که مال خویش را ار خود دریغ کند و برای وارثان بگذارد.

 

نشانه های بخل:

1621-امام علی(ع) : بهانه تراشی نشانه ی بخل است.

1622-امام علی (ع):انسان بخیل عذر و بهانه می آورد.

 

 چانه زدن هنگام خريد و فروش:

2060- امام باقر(ع): با خریدار چانه بزن. زیرا اگر چه زیاد هم پول بدهد چانه زدن موجب آرامش و رضایت خاطر بیشتری برايت می شود... زیان در خرید و فروش کاری پسندیده یا سزاوار پاداش نیست.

 

2061- ابو حنیفه به امام صادق (ع) عرض کرد: دیروز مردم از آن همه چانه زدن شما بر سر خرید شتران تعجب کردند.حضرت فرمود:خدا راضی نیست که زیان مالی ببینیم.

 

2063- پیامبر(ص) : ای علی! در چهار چیز چانه مزن: در خرید قربانی.. کفن.. برده ..کرایه سفر مکه.

امام معصوم (ع): برای خرید کفن چانه مزنید.

 

ولخرجی  

1658- امام علی (ع) : بخشنده باش اما ولخرجی نکن . و صرفه جو باش لیکن خسیس و سختگیر نباش.

 

1659- امام علی (ع) :  ولخرجی سر لوحه ی فقر و ناداری است.

1660- امام علی (ع) : ولخرجی همنشینی بینوا است.

1661- امام علی (ع) :  هر که به ولخرجی افتخار کند با تهیدستی خورد و خوار شود.

 

سوره الاسراء آیه 26 و 27: حق بستگان و مسکینان و در راه ماندگان را بپرداز و هیچ ولخرجی مکن.همانا ولخرجان با شیاطین برادرند و شیاطین نسبت به پروردگارش ناسپاس بود.(یعنی ولخرجان هم نسبت به خدا نا سپاس هستند و کفران نعمت می کنند.)

8482- امام علی (ع): زشترین بخشش اسراف است.

سوره ی فرقان.آیه 67: و آنانی که (بندگان خدای رحمان که) چون انفاق کنند زیاده روی نمی کنند و بخل هم نمی ورزند و میان این دو حد وسط را نگه می دارند.

 

8487-پیامبر (ص) در تفسیر آیه قبل: هر که بیجا و بنا حق عطا کند اسراف کرده است و هر که بجا و بحق خرج نکند خساست کرده است.

 

8486- امام کاظم (ع): در پاسخ به سوال از خرجی زن و فرزند فرمود: رعایت کردن میانگین دو امر ناپسند زیاده روی و خساست.

 

8484- امام علی (ع): نبخشیدن صرفه جوی بهتر از بخشیدن اسراف کار است.

 

8485-امام صادق (ع) این آیه را تلاوت کردند و سپس یک مشت سنگ ریزه در دست گرفتند و نگه داشتند و سپس فرمودند این معنای خساست کردن است ... و سپس همه ی آن را ریختند و فرمودند این معنای اسراف است. و سپس مشتی دیگر برداشتند و قسمتی از آن را ریختند و قسمتی را در مشت نگه داشتند و فرمودند این میانه روی است.

 

8493- امام عسکری (ع): همانا بخشندگی را اندازه ای است که اگر از آن فراتر رود اسراف است.

 

1662- امام صادق (ع): درباره ی آیه ی < و لا تبذر تبذیرا... ولخرجی نکن> فرمودند:

هر کس چیزی در راهی جز طاعت خدا انفاق کند ولخرج است و هر کس در راه خیر و خوبی خرج کند صرفه جو و با تدبیر است.

 

1663- امام صادق (ع) در پاسخ به ابو بصیر از آیه < ولخرجی نکن> فرمودند:

انسان مال خود را تلف می کند و تهیدست می ماند. ابوبصیر گفت: پس در مال حلال نیز ولخرجی ممکن است؟ ...امام فرمود: آری.

 

8478- امام علی (ع) : هر که ثروتی دارد مبادا آن را تباه کند. زیرا صرف کردن بی مورد آن ریخت و پاش و اسراف است. این کار او را در میان مردم آبرومند و در نزد خدا بی آبرو می کند.

 

8476- امام سجاد (ع) : خدایا ..مرا از زیاده روی بازدار و روزیم را از تلف شدن نگاهدار و راه مصرف آن را در کارهای خیر به من بنمایان.

(خرج در غیر از کارهای خیر...یعنی اسراف و تلف شدن و تباه شدن روزی و ثروت... یعنی ناشکری از نعمت های خدا)

 

8479- امام علی (ع) : اسراف موجب هلاکت و میانه روی موجب زیاد شدن ثروت است.

8481- امام علی (ع): اسراف ثروت را به باد فنا می دهد... ( اضافه ی ثروت خود را برای روز نیاز یعنی قیامت خرج کنید و در راه خیر مصرف کنید . از ریخت و پاش پرهیز کنید.)

 

ولخرجی که شبیه به اصراف است یعنی بجا و به اندازه خرج نکردن...انسان می تواند یک لباس بسیار زیبا و خوب با قیمت 20 هزار تومان بخرد و می تواند یک لباس بسیار زیبا و خوب دیگر (هرچند بهتر از قبلی باشد) با قیمت 100 هزار تومان بخرد!!! عقل سالم کدوم رو انتخاب می کنه؟!!

هدف لباس گران خریدن است؟ یا پوشاندن و حفظ بدن از سرما و گرما با لباس خوب و زیبا اما کم قیمت؟!!..... عرفا چگونه زندگی می کنند؟....اهل بیت چگونه بودند؟!!!

 

 8501-امام صادق (ع): در آنچه بدن را سالم نگه می دارد اسراف نیست... بلکه اسراف در چیز هائی است که مال را تلف کند و به بدن زیان برساند.

 

8502-از امام کاظم (ع) سوال شد: آیا داشتم 10 یا 20 پیراهن اسراف است؟ فزمود خیر. بلکه داشتن پیراهن زیاد باعث طول عمر پیراهن ها می شود.اسراف آن است که لباس نو و تازه ات را در جای کثیف یا در خانه بپوشی.

 

با 100 هزار تومان میشه یک دست لباس خرید.اما این لباس 3 ماه بیشتر عمر نمی کند.. با همان 100 هزار تومان میشه چند دست لباس خوب و زیبا خرید و با پوشیدن اونها به طور متناوب تا مدتها اونها رو نو و قابل استفاده نگه داشت(البته اين کار مخصوص اونهائيست که دنبال سير و سلوک هستند و سعی می کنند کوچکترين زوايای زندگيشون اونطوری باشه که مورد رضای اهل بيت باشه!)

تا مطلب بعدی خدا حافظ


 
comment نظرات ()