بخل و چانه زدن و ولخرجی

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

سلام 21.gif bye.gif ...از همه ی دوستای خوبم که ميان نظر ميدن و منو با نظرات پر از محبتشون دلگرم به ادامه کار می کنند خيلی خيلی ممنونم...07.gif و اما مطلب جديد(اقتصاد و خانواده)... 

 

بخل و خساست:attention.gif         (احاديث از کتاب ميزان الحکمه)

 

1606- امام صادق(ع)  : بخیل کسی است که مالی را به ناروا بدست آورد و آن را بیجا خرج کند.

 

1607- پیامبر خدا (ص): بخیل واقعی کسی است که از پرداخت زکات واجب مال خود سرباز می زند و از بخشش به قوم و خویشان خود دریغ می ورزد و در جز این موارد ولخرجی می کند.

 

1608- تمام کاظم(ع): بخیل کسی است که در پرداخت آنچه خدا بر او واجب کرده است بخل ورزد.

 ( خرج کردن بايد برای خدا و در راه خدا باشه...حتی اگر ثروتی حلال از خودمون داشته باشيم...نسبت به طريقهء خرج کردن اون مسئوليم...کلاً همهء کارهای ما بايد برای خدا و در راه خدا باشه...در اين رابطه يه قضيه عجيب از حضرت سلمان و ابوذر نقل شده..اگر کسی خواست بش بگم برام آفلاين بزاره)21.gif

 

1609-پیامبر خدا(ص) : مردان چهار گروهند: بخشنده... بزرگوار... بخیل... فرومایه.

بخشنده کسی است که:می خورد وبه دیگران  می خوراند.

بزرگوار کسی است که:خود نمی خورد و به دیگران می خوراند.

بخیل کسی است که: می خورد و به کسی چیزی نمی دهد.

فرومایه کسی است که: نه خود می خورد و نه به دیگران می خوراند.

 

1616-امام علی(ع): بخیل ترین مردم کسی است که مال خویش را ار خود دریغ کند و برای وارثان بگذارد.

 

نشانه های بخل:

1621-امام علی(ع) : بهانه تراشی نشانه ی بخل است.

1622-امام علی (ع):انسان بخیل عذر و بهانه می آورد.

 

 چانه زدن هنگام خريد و فروش: leseratte.gif

2060- امام باقر(ع): با خریدار چانه بزن. زیرا اگر چه زیاد هم پول بدهد چانه زدن موجب آرامش و رضایت خاطر بیشتری برايت می شود... زیان در خرید و فروش کاری پسندیده یا سزاوار پاداش نیست.

 

2061- ابو حنیفه به امام صادق (ع) عرض کرد: دیروز مردم از آن همه چانه زدن شما بر سر خرید شتران تعجب کردند.حضرت فرمود:خدا راضی نیست که زیان مالی ببینیم.

 

2063- پیامبر(ص) : ای علی! در چهار چیز چانه مزن: در خرید قربانی.. کفن.. برده ..کرایه سفر مکه.

امام معصوم (ع): برای خرید کفن چانه مزنید.

 

ولخرجیcreator.gif  

1658- امام علی (ع) : بخشنده باش اما ولخرجی نکن . و صرفه جو باش لیکن خسیس و سختگیر نباش.

 

1659- امام علی (ع) :  ولخرجی سر لوحه ی فقر و ناداری است.

1660- امام علی (ع) : ولخرجی همنشینی بینوا است.

1661- امام علی (ع) :  هر که به ولخرجی افتخار کند با تهیدستی خورد و خوار شود.

 

سوره الاسراء آیه 26 و 27: حق بستگان و مسکینان و در راه ماندگان را بپرداز و هیچ ولخرجی مکن.همانا ولخرجان با شیاطین برادرند و شیاطین نسبت به پروردگارش ناسپاس بود.(یعنی ولخرجان هم نسبت به خدا نا سپاس هستند و کفران نعمت می کنند.)

8482- امام علی (ع): زشترین بخشش اسراف است.

سوره ی فرقان.آیه 67: و آنانی که (بندگان خدای رحمان که) چون انفاق کنند زیاده روی نمی کنند و بخل هم نمی ورزند و میان این دو حد وسط را نگه می دارند.

 

8487-پیامبر (ص) در تفسیر آیه قبل: هر که بیجا و بنا حق عطا کند اسراف کرده است و هر که بجا و بحق خرج نکند خساست کرده است.

 

8486- امام کاظم (ع): در پاسخ به سوال از خرجی زن و فرزند فرمود: رعایت کردن میانگین دو امر ناپسند زیاده روی و خساست.

 

8484- امام علی (ع): نبخشیدن صرفه جوی بهتر از بخشیدن اسراف کار است.

 

8485-امام صادق (ع) این آیه را تلاوت کردند و سپس یک مشت سنگ ریزه در دست گرفتند و نگه داشتند و سپس فرمودند این معنای خساست کردن است ... و سپس همه ی آن را ریختند و فرمودند این معنای اسراف است. و سپس مشتی دیگر برداشتند و قسمتی از آن را ریختند و قسمتی را در مشت نگه داشتند و فرمودند این میانه روی است.

 

8493- امام عسکری (ع): همانا بخشندگی را اندازه ای است که اگر از آن فراتر رود اسراف است.

 

1662- امام صادق (ع): درباره ی آیه ی < و لا تبذر تبذیرا... ولخرجی نکن> فرمودند:

هر کس چیزی در راهی جز طاعت خدا انفاق کند ولخرج است و هر کس در راه خیر و خوبی خرج کند صرفه جو و با تدبیر است.

 

1663- امام صادق (ع) در پاسخ به ابو بصیر از آیه < ولخرجی نکن> فرمودند:

انسان مال خود را تلف می کند و تهیدست می ماند. ابوبصیر گفت: پس در مال حلال نیز ولخرجی ممکن است؟ ...امام فرمود: آری.

 

8478- امام علی (ع) : هر که ثروتی دارد مبادا آن را تباه کند. زیرا صرف کردن بی مورد آن ریخت و پاش و اسراف است. این کار او را در میان مردم آبرومند و در نزد خدا بی آبرو می کند.

 

8476- امام سجاد (ع) : خدایا ..مرا از زیاده روی بازدار و روزیم را از تلف شدن نگاهدار و راه مصرف آن را در کارهای خیر به من بنمایان.

(خرج در غیر از کارهای خیر...یعنی اسراف و تلف شدن و تباه شدن روزی و ثروت... یعنی ناشکری از نعمت های خدا)

 

8479- امام علی (ع) : اسراف موجب هلاکت و میانه روی موجب زیاد شدن ثروت است.

8481- امام علی (ع): اسراف ثروت را به باد فنا می دهد... ( اضافه ی ثروت خود را برای روز نیاز یعنی قیامت خرج کنید و در راه خیر مصرف کنید . از ریخت و پاش پرهیز کنید.)

 

ولخرجی که شبیه به اصراف است یعنی بجا و به اندازه خرج نکردن...انسان می تواند یک لباس بسیار زیبا و خوب با قیمت 20 هزار تومان بخرد و می تواند یک لباس بسیار زیبا و خوب دیگر (هرچند بهتر از قبلی باشد) با قیمت 100 هزار تومان بخرد!!! عقل سالم کدوم رو انتخاب می کنه؟!!

هدف لباس گران خریدن است؟ یا پوشاندن و حفظ بدن از سرما و گرما با لباس خوب و زیبا اما کم قیمت؟!!..... عرفا چگونه زندگی می کنند؟....اهل بیت چگونه بودند؟!!!

 

 8501-امام صادق (ع): در آنچه بدن را سالم نگه می دارد اسراف نیست... بلکه اسراف در چیز هائی است که مال را تلف کند و به بدن زیان برساند.

 

8502-از امام کاظم (ع) سوال شد: آیا داشتم 10 یا 20 پیراهن اسراف است؟ فزمود خیر. بلکه داشتن پیراهن زیاد باعث طول عمر پیراهن ها می شود.اسراف آن است که لباس نو و تازه ات را در جای کثیف یا در خانه بپوشی.

 

با 100 هزار تومان میشه یک دست لباس خرید.اما این لباس 3 ماه بیشتر عمر نمی کند.. با همان 100 هزار تومان میشه چند دست لباس خوب و زیبا خرید و با پوشیدن اونها به طور متناوب تا مدتها اونها رو نو و قابل استفاده نگه داشت(البته اين کار مخصوص اونهائيست که دنبال سير و سلوک هستند 03.gifو سعی می کنند کوچکترين زوايای زندگيشون اونطوری باشه که مورد رضای اهل بيت باشه!21.gif)

تا مطلب بعدی خدا حافظ deepsleep.gif

/ 18 نظر / 81 بازدید
نمایش نظرات قبلی
بهشت

بنام خدا حضرت علی (َع)فرمودند سه چيز بر مرد حرام است که بر زن واجب است ترس و غرور وبخل . که منظور از بخل قناعت وحفظ مال همسر می باشد .بحثتون خيلی قشنگ بود موفق باشيد

طوبی

از وبلاگ زيبات متشکرم هر حديثی می خواستم از اينجا برداشتم

داش اسي

سلام . بسيار خوب و عالي بود. يكي از معصومين (ع) : آنقدر چانه بزن تا عرق از پيشاني ات بريزد.[اوه]

صلاح الدین

واقعاخیلی خری توهنوز هم فکر میکنی شیعه(لعنت الله علیه)مسلمانه.اهل بیت رو ول کن بچسب به خدای یکتا ‍اینقدر مشرک نباشیدای کافران قبربرست‍حیف که روزه ام خوب جوابتو میدادم الاغ

علی

خداوند تبارک و تعالی در قرآن این دو خبیث و ظالمین دیگر در حق اهل بیت علیهم‌السلام را لعن می‌نماید و وعده عذاب فرموده است: ان الذین یؤذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره و اعد لهم عذابا مهینا...احزاب / آیه 57 آنها که خدا و پیامبرش را آزار می‌دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته، و برای آنها عذاب خوارکننده‌ای آماده کرده است و اما جهت اثبات دلایلی است که بنا به اختصار به یک دلیل اشاره می‌کنم حضرت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد حضرت زهرا علیها سلام الله فرمودند: «فاطمه بضعه منی مَن آذاها فقد آذانی و مَن آذانی فقد آذی الله». فاطمه پاره تن من است هر کس او را اذیت کند، مرا اذیت کرده و هر کس مرا اذیت کند، خدا را اذیت کرده است و روایت است که حضرت زهرا سلام الله علیها به آن دو فرمودند: انی اشهد الله و ملائکته انکما اسخطتمانی و ما ارضیتمانی و لئن لقیت النبی صلی الله علیه و آله لاشکونکما الیه خدا را شاهد می‌گیرم و ملائکه او را به اینکه شما دو نفر مرا به خشم آوردید و مرا خشنود ننمودید و اگر پیامبر صلی الله علیه و آله را ملاقات نمایم هرآینه شکایت شما دو نفر

علی

خداوند تبارک و تعالی در قرآن این دو خبیث و ظالمین دیگر در حق اهل بیت علیهم‌السلام را لعن می‌نماید و وعده عذاب فرموده است: ان الذین یؤذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره و اعد لهم عذابا مهینا...احزاب / آیه 57 آنها که خدا و پیامبرش را آزار می‌دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته، و برای آنها عذاب خوارکننده‌ای آماده کرده است و اما جهت اثبات دلایلی است که بنا به اختصار به یک دلیل اشاره می‌کنم حضرت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد حضرت زهرا علیها سلام الله فرمودند: «فاطمه بضعه منی مَن آذاها فقد آذانی و مَن آذانی فقد آذی الله». فاطمه پاره تن من است هر کس او را اذیت کند، مرا اذیت کرده و هر کس مرا اذیت کند، خدا را اذیت کرده است و روایت است که حضرت زهرا سلام الله علیها به آن دو فرمودند: انی اشهد الله و ملائکته انکما اسخطتمانی و ما ارضیتمانی و لئن لقیت النبی صلی الله علیه و آله لاشکونکما الیه خدا را شاهد می‌گیرم و ملائکه او را به اینکه شما دو نفر مرا به خشم آوردید و مرا خشنود ننمودید و اگر پیامبر صلی الله علیه و آله را ملاقات نمایم هرآینه شکایت شما دو نفر

فراز

سلام مطالب خوبی بود ممنون به وبلاگ من هم بیا چند تا نظر بذار

برو چلمنه جهان سومي.آخه توي عقب افتاده رو چه به وبلاگ. به قول شما كافرا وبلاگ و اينترنت وكامپيوتر وساختن نه به خاطر اينكه چهار تا از دنيا عقب مانده ي همه چيز خراب كه توو دنيا كاري كردن كه همه از مسلمان حالشون بهم بخوره وكاملترين دين خدا رو به لجن كشيدن تووش ترهات بنويسن.اين ار ار هاتو بردار واسه همونا كه با هات همصدا ميشن و ار ار ميكنن.تو قابليت اين و نداري كه حتي اسمه ابوبكر و عمر وعثمان وبه زبان بياري .منافق.لعنت بر منافق و كسايي كه با اين يابه هاشون عظمته اسلامو خدشه دار كردن وتفرقه انداختن.

وحید

سلام، اگه ممکنه اسناد احادیثی که مینویسید در پایین صفحه مرقوم بفرمایید که از صحتشون مطلع بشیم. دوم این که اعدادی که کنار احادیث نوشتین هیچ کدوم با اعداد کتاب میزان الحکمه همخونی نداره، جسارتا این رو هم توضیح بفرمایید.